ZE ŽIVOTA ŠKOLY

Jsou sekundáni finančně gramotní?

Na tuto otázku měl odpovědět projektový den, který proběhl ve čtvrtek 9. prosince. A už na začátek mohu odpovědět, že sekundáni jsou na tom s finanční gramotností opravdu dobře.

Žáky nejdříve navštívila paní Romana Kaderková z České spořitelny, která si s nimi popovídala především o domácím rozpočtu a jak řešit jeho deficit. Žáci mile překvapili, když velká část z nich znala a uměla vysvětlit pojmy jako hypotéka nebo RPSN, což někdy dělá problém i žákům o několik let starším. Jako bonus nám paní Kaderková přivezla ukázat stroj, který kontroluje ochranné prvky bankovek a starou pokladničku a vkladní knížku, kterou mohli v bankovních domech získat naši předci zhruba před 100 lety.

Další blok byl věnován České národní bance a emisi peněz. Žáci zhlédli dvě krátká videa, vydaná právě ČNB, o její historii a ochranných prvcích. Následně měli ve své pracovní skupince vytvořit návrh vlastní bankovky, která by symbolizovala Českou republiku. Poté ještě sami hlasovali o nejlepší bankovku ve třídě.

Třetí částí projektového dne bylo vyplnění pracovních listů jednotlivými žáky, kteří se zabývali konkrétními příklady z domácnosti. Sekundáni měli za úkol spočítat spotřebu elektřiny ve své domácnosti. Někteří byli velmi dobře připraveni a sdělovali své dojmy, kdy s rodiči nejen, že zjistili, kde mají elektroměr, a že v některých rodinách se odebírá elektřina za 2 různé ceny, ale také už s rodiči propočítávali, kolik tedy elektřiny spotřebují za celý rok a kolik taková elektřina přibližně stojí. Což byl také jeden z úkolů v pracovním listě. Ti rychlejší ještě stíhali propočítat i náklady na spotřebu vody. Další úkoly byly zaměřené na to, jaké máme možnosti ušetření nákladů za elektřinu, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých druhů vytápění domácnosti, a co se stane s domácím rozpočtem, když začne studovat sourozenec na VŠ, ...

Čtvrtý úkol byl opět skupinový. Cílem bylo nakoupit za maximálně 500 korun na slavnostní večeři pro 4 osoby. Nejdříve žáci měli na internetu najít recept na večeři a dezert (většina tedy vařila těstoviny a palačinky nebo pudink :-)) a napsat si, jaké konkrétní suroviny na toto potřebují. V Sázavance si pak zapsali aktuální ceny surovin na svou večeři. Všem skupinám se povedlo „nakoupit“ naprosto bez problémů, jen některé zapomněly, že měly nakoupit i „něco dobrého“ a pití.

Poslední úkol byl Kahoot kvíz, který je v této třídě velmi oblíbený. Žáci měli odpovídat na otázky, které souvisely s finanční gramotností, a na které mohli během dne získat odpověď (například, kolik stojí kilo obyčejné soli, kdo je autorem našich bankovek nebo jaké údaje najdou na platební kartě).

Druhý den pak nastalo udílení cen, vyhrál tým zelených, složený z těchto chlapců – Vojta Brabec, Tonda Maxa, Honza Štecher, Pavel Trnka a Matyáš Trpišovský. Body získali především na pracovních listech, kdy všichni vypracovali svůj list velmi důkladně. Nicméně ani ostatní týmy bodově příliš nezaostávaly (viz fotografie), což dává naději, že sekundáni se ve světě peněz určitě neztratí.

Jana Flekalová



rss